Jeg har som alle andre en
stor fascinasjon for Stanley Kubrick, da han har laget flere av
tidenes beste filmer, og dette innen svært forskjellige sjangere. Han
har flere gigantiske titler, og det er ikke å skjule at flere av disse
skygger over hans tidligere verker for de aller fleste. Det er ikke særlig lenge siden
jeg så både Paths of Glory og Lolita (57 og 62) og ingen
av de skuffet i det minste, det var derfor med store forventninger jeg
satte meg godt til, maksimerte bildet og trykket på play.
Som vanlig med Kubrick får
man aldri helt servert det samme flere ganger, denne gangen var det
en såkalt «Heist» film i noir stil. Det første som møtte meg var
en narratør og en liten porsjon forvirring da denne introduserer oss
for brikkene i dette intrikate spillet. En veddeløpsbane skal ranes
av en gjeng bestående av ansatte, politi og kriminelle. Planen er
feilfri, men som tradisjon tro inneholder denne, som andre noir verk en femme fatale som lurer sin dumme mann til å røpe planen.
Opportunisten får med seg sin yngre kjæreste til å rane den
opprinnelige gruppen etter deres forventede suksess og komplikasjonen er et
faktum.
Det merkes fort at dette
er en film skapt av et geni «in the making». Scenene virker perfekt
skutt, dialogen er smart og hastigheten passer som hånd i hanske for
et «heist». Den er spennende, artig og overraskende. Det eneste jeg
reagerer litt på er valget av narratør, da dette skaper en grad av
distanse mellom oss og filmens karakterer, men det er likevel tydelig
at narrasjonen har inspirert mye senere film som Snatch og Jackie Brown. Det kan fort også tolkes at denne sekvensen har inspirert en viss Nolan?
Ingen ting å klage på rundt filmens
«pace», men fortellerstemmen ødelegger altså litt for meg, selv om det er
vanskelig å si hvordan det ellers skulle blitt gjort. (Stemmens opphav avdekkes, slik jeg tolker det senere i filmen, så den har i
utgangspunktet en forankring i universet, men oppramsingen kunne kanskje vært
tonet ned). Et annet irritasjonsmoment er filmens kvinneskikkelelse
da hun virker å være en parodi på konvensjoner rundt femme fatale, hun
virker overdrevet stereotypisk i sin opportunisme og hennes kynisme
blir nesten humoristisk. Dette kan kanskje sies å være intendert sett at filmen ikke skyr humor, men det føles ikke like smart og treffende som filmens andre morsomheter.
I en film av Kubrick er
det ofte ikke så mye å si, for det er et så solid håndverk at
det, hvis det finnes «feil» blir mye enklere å legge merke til
de. På tross av disse momentene er filmen veldig underholdende,
spennende og artig. Anbefales til alle, med vekt på heist- og Kubrickfans.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar