torsdag 17. januar 2013

"In the House (Dans la Maison)" François Ozon 2012



Da har jeg landet trygt og er i full gang med programmet ved Tromsø Internasjonale Filmfestival, det er mye som skal sees og derfor er det vanskelig å få tatt seg tid til å få skrevet noen ord om alt, men likevel er det en og annen film som tar steget fra «god» til «særdeles» og som derfor føles obligatorisk å formidle videre. En av disse «overraskelsene» her på festivalen til nå er Ozons «In the House». En tittel som fikk meg til å føle meg, om mulig, et ekstra hakk kul når jeg beveget meg inn i kinomørket.

Filmen handler om et lærer-studentforhold ved en videregåendeskole i Frankrike. Vi blir introdusert for den middelaldrende litteraturlæreren Mr Germain (Fabrice Luchini) som klager over nivået blant sine elever til kona Jeanne (Kristin Scott Thomas), under denne seansen overraskes han brått av en utleverende stil levert av den talentfulle studenten Claud Garcia (Ernst Umhauer). Gjennom Claudes skriverier tennes det en gnist og en nysgjerrighet hos Germain som bestemmer seg for å ta Claude under sine vinger for å gjennom dette realisere sin egen mislykkede forfatterkarrière  Gjennom mottoet «man må leve for å skrive» oppfordres Claud til å videre oppsøke en middelklassefamilie han har innyndet seg hos, i kraft av å hjelpe husets sønn med matteoppgaver, med intensjoner om å avdekke familiens fasade for å skildre deres indre problemer. Dette fører til en spennende prosess der skillet mellom fortelling og virkelighet, posisjon og vennskap, havner i konflikt gjennom en stadig voksende voyeurisme delt mellom lærer og student.


Filmen går fra å være en smart komedie som parafraserer mellom fortellertradisjoner i forhold til karakterenes intenderte prosjekt om å utvikles i skribentrollen, til at komedien mørkner til fordel for thrillerelementer der den skildrer karakterenes utvikling i samspill med hverandre og deres fantasier. Dette ikke minst der «geniet» Claude stadig overgår sin lærer og fremtrer mer og mer som en kalkulerende voyeurist.
Ozons evne til å skru sammen fantasi, virkelighet, rom og tid virker uanstrengt og den føles sofistikert uten å skape distanse til et vidt publikum. Den blir en kommentar til prosessen ved å skulle skape en historie og til den kikkermentaliteten vi alle deler. Altså en film som kan anbefales til alle som er glad i fortelling, om så det er i kinomørket eller i lesekroken.

Filmen er plukket opp av Arthaus og vil få norsk premiere 1 juni.




4 kommentarer:

  1. Ozon gjør en god jobb med å gi seeren den samme følelsen som driver Germaine til å engasjere Claude. Nysgjerrigheten blir vekket, og vi sitter hele tiden med spørsmål: Hvor langt kommer han til å gå? Hvor mye er ekte og hva er oppdiktet?
    Vi vil ikke at han skal krysse grenser, men vi vil ikke at han skal stoppe heller. Både vi og Germaine får utløp for en nysgjerrighet for andres liv, uten at det går utover oss selv.
    Uansett hvor mye som er opplevd og hvor mye som er fantasi, så gir slutten en følelse av at det er ikke så vanskelig å få innblikk i andres liv, hvis man bare følger med.

    SvarSlett
    Svar
    1. Veldig godt poeng, jeg føler også det er der filmens styrke ligger. Filmen lykkes med å engasjere til en aktiv kikkerpossisjon, selvom jeg mener den fordrer til egengranskning over denne prosessen.

      Slett
    2. Man får jo, sammen med Germaine, flere oppvekkere mot slutten av filmen. Vi blir satt på plass gjentatte ganger, og vår voyeuristiske side blir satt litt til skamme. Følelsen av at det er uskyldig moro, blir testet. Det er ikke meningen at vi skal blande oss opp i andres liv, og det vil få konsekvenser om vi gjør det. Men vi klarer jo ikke å la være...

      Slett
  2. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett